, PŁYNY EKSPLOATACYJNE wykłady poszerzona wersja 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Wyróżnia się następujące rodzaje dodatków uszlachetniających:
" modyfikatory właściwości reologicznych
" inhibitory utleniania
" depresatory
" dyspergująco-myjące
" deemulgatory i emulgatory
" smarnościowe
" przeciwzużyciowe (AW)
" przeciwzatarciowe (EP)
" modyfikatory tarcia
" inhibitory korozji (i rdzewienia)
" pasywatory
37
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
" przeciwpienne
" barwniki
" zapachowe
" wielofunkcyjne
38
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
VII. OLEJE SILNIKOWE
1. &
2. FUNKCJE I SKAAD OLEJW
" zmniejszenie współczynnika tarcia (smarowanie)
" chłodzenie
" odprowadzanie zanieczyszczeń
" uszczelnianie
" ochrona przed korozją
" tłumienie drgań
" sterowanie luzem zaworów
Wymagania stawiane olejom silnikowym:
" mała lepkość przy małej lotności
" mała zmiana lepkości w funkcji temperatury
" minimalizacja zużycia części
" płynność w niskiej temperaturze
" obojętność w stosunku do uszczelnień (elastomerów)
" utrzymanie w czystości elementów silnika
" nietoksyczne produkty spalania (+ekologia)
" obojętność dla katalizatorów
" długi czas pracy do wymiany
" minimalizacja zużycia paliwa i oleju
Oleje składają się z:
" bazy  75-99%:
o mineralna
o syntetyczna
o mineralno-syntetyczne
" dodatków  25-1%:
o poprawiających właściwości olejów bazowych
lepkościowe (wiskozatory)
przeciwutleniające i de aktywatory metali
detergenty i dyspergatory (rozpraszająco-myjące)
depresatory
przeciwpienne
o chroniących powierzchnie metalowe silnika
przeciwzużyciowe (AW, AS), modyfikatory tarcia
przeciwkorozyjne i przeciwrdzewne
o wielofunkcyjne
3. PODSTAWOWE WAAZCIWOZCI OLEJW SILNIKOWYCH
3.1. WAAZCIWOZCI REOLOGICZNE
39
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
Aby olej mógł skutecznie pełnić swoje funkcje w warunkach zmieniających się wymuszeń (nacisk i
względna prędkość w smarowanych węzłach tarcia, temperatura  od ujemnej przy rozruchu  do
200C w makroobszarach i do 450C w mikroobszarach, musi mieć odpowiednie właściwości
reologiczne. Powinny być one takie, aby zapewnić:
" smarowanie płynne
" małe straty na tarcie
" małe zużycie (spalanie) oleju
" łatwy rozruch silnika przy niskiej temperaturze
" małe zmiany lepkości przy zmianie temperatury
Są to wymagania sprzeczne i dlatego właściwości lepkościowe oleju SA kompromisem między tymi
wymaganiami.
Właściwości reologiczne uzyskuje się przez dobór odpowiedniej bazy i dodatków lepkościowych
(które powodują mniejszy spadek lepkości bazy przy wzroście temperatury).
Miary (parametry) właściwości reologicznych:
" wartość lepkości w 40C, 100C i 150C
" wskaznik lepkości (WL, VI)
" temperatura płynięcia (krzepnięcia)
" lepkość w temperaturach ujemnych  CCS
" graniczna temperatura pompowalności (ujemna)  MRV
" lepkość HT/HS
" wskaznik (indeks) żelowania
" odporność na ścinanie
3.2. PRZECIWZU%7łYCIOWE I PRZECIW ZATARCIOWE
" zachowanie się oleju w warunkach tarcia granicznego i mieszanego
" miara: trwałość warstwy granicznej (np. 4-kulowy)
" dodatki polarne (P, S, Cl  szkodliwe dla katalizatorów)
" zużycie krzywek wału rozrządu, zużycia cylindrów
3.3. ODPORNOZ NA UTLENIANIE
" zmiany oleju w rezultacie wymuszeń chemicznych i termicznych w obecności tlenu rozkład
składników oleju, polimeryzacja i kondensacja substancje kwaśne i obojętnne szlamy,
laki i nagary
" miary:
o liczba koksownicza
o liczba kwasowa (TAN)
3.4. WAAZCIWOZCI DYSPERGUJNCO-MYJCE
" utrzymanie w czystości elementów silnika
" utrzymywanie cząstek zanieczyszczeń w stanie zawiesiny (laki i nagary)
" miara: testy silnikowe (osady niskotemperaturowe i wysokotemperaturowe)
3.5. WAAZCIWOZCI PRZECIWKOROZYJNE
40
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
" izolowanie powierzchni od czynników agresywnych
" zobojętnianie kawasów (rezerwa alkaliczna  TBN)
" miara: korozja płytek wzorcowych, testy silnikowe
3.6. WAAZCIWOZCI PRZECIWPIENNE
" aeracja (napowietrzanie) oleju w czasie pracy silnika
" miara: objętość powstałej piany w warunkach normatywnych i cza jej zaniku w 24C, 94C i
150C
" wzorcowych, testy silnikowe
3.7. INNE
" rezerwa alkaliczna
" skłonność do wywoływania przedwczesnego zapłonu
" zawartość popiołów (Bore Polishing)
" wpływ na elastomery
" odparowalność
4. KLASYFIKACJE I SPECYFIKACJE
4.1. KLASYFIKACJA LEPKOZCIOWA SAE J300
" zasada
" 11 klas: 6 zimowych (w) i 5 letnich
" oleje wielosezonowe
" oleje energooszczędne  0w30, 0w/40, 5w/30, 5w/40, 5w/20
4.2. KLASYFIKACJA JAKOZCIOWA API, ASTM I SAE
Podział na dwie grupy:
" S  Service  do silników samochodów osobowych i dostawczych (o ZI):
o SA, SB, SC, SD, SE  nieobowiązujące już, ale jeszcze produkują
o SF, SG, SH, SJ, SK, SL, SM
" C  Commercial  do zasilania silników o ZS i niektórych o ZI
o CA, CB, CC
o CD, CD-II, CE, CF-4, CF-2, CF, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4
Od 1983 r. symbol  Donut DSC03088.
Klasy mieszane np. CD/SG, SJ/CF, SH/CE. Takie oleje można stosować do silników o ZI I do małych
silników o ZS (samochody dostawcze I dostawcze).
Kryteria klasyfikacji jakościowej olejów silnikowych:
" ocenia się właściwości oleju w 2 grupach badań:
o A  badanie laboratoryjne właściwości fizyczno-chemicznych
o B  badanie właściwości użytkowych na specjalnie oprzyrządowanych silnikach
testowych
" badania silnikowe obejmują 6 grup parametrów:
o ocena właściwości przeciwzużyciowych i przeciwzatarciowych
41
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
o ocena właściwości myjących
o ocena odporności na utlenianie
o ocena odporności na korozję
o ocena odporności na rdzewienie
o ocena odporności na szlamowanie
" warunki badań silnikowych i kryteria oceny są precyzowane w tzw. Sekwencjach (Sequance
III, IV, V itp.)
" po każdym teście silnikowym ocenia się parametry oleju (np. lepkość) oraz wygląd i zuzycie
elementów silnika (tłok  rowki pierścieni, płaszcz i denko, gładz tulei cylindrycznych,
elementy układu rozrządu, panewki główne i korbowodowe)
" koszt SJ ok. 0,5 mln $
" w Polsce brak możliwości
4.3. KLASYFIKACJA JAKOZCIOWA ACEA (DAWNA CCMC) I 1996
Modyfikowana: 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008.
Wyróżnia się 3 klasy jakościowe oznaczane literowo:
" A/B  oleje do silników o ZI i silników o ZS samochodów osobowych
" C  oleje kompatybilne z katalizatorami
" E  oleje do dużych wysilonych silników o ZS  samochody ciężarowe
W każdej klasie wyróżnia się kategorie oznaczone liczbami, które określają właściwości i możliwości
zastosowania so danego rodzaju silnika i pojazdu.
Podstawą zaliczenia oleju silnikowego do określonej klasy i kategorii jest spełnienie wymagań testów
laboratoryjnych i badań hamownianych na specjalnych silnikach wg określonych warunków (tzw.
Sekwencji).
Na końcu oznaczenia podany jest rok wprowadzenia, np. -04.
Wg najnowszej wersji (Dec. 2008) obowiązują klasy i kategorie:
" A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 & -08
" C1, C2, C3, C4 & -08
" E4, E6, E7, E9 & -08
5. SYNTETYCZNE OLEJE SILNIKOWE
Dlaczego?:
" coraz większe wysilenie i obciążenie silników
" minimalizacja zuzcia paliwa
" dążenie do zmniejszenia zużycia oleju
" minimalizacja zużycia części
" łatwy rozruch silnika
" wydłużenie czasu pracy oleju do wymiany
" względy ekologiczne (niekorzystność, biodegradowalność, minimalizacja toksyczności spalin)
" utrzymanie czystości elementów silnika
Baza mineralna nawet z dodatkami miała ograniczone możliwości, dlatego poszukiwano innych,
lepszych baz, są to najczęściej:
42
Płyny eksploatacyjne  wykład  wersja 2  pełniejsza
" polialfaolefiny (PAO)
" estry (diestry i polioleestry)
Baza to mieszanina PAO i estrów (10-30%), samo PAO lub estry (najwyższa jakość).
Dobra reologia  klasy SAE: 0w/30, 0w/40, 5w/30, 5w/40, 10w/30 (5w/50, 10w/60). [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • osy.pev.pl