, naukowa 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

znaczeniowych i stosowanych środków wyrazu; może zawierać wyrazy archaiczne
i neologizmy wprowadzone przez twórcę, wyrazy o odcieniach środowiskowych
i zwroty idiomatyczne;
" style o charakterze społecznym, łączące w sobie cechy stylu naukowego i stylu
artystycznego:
" styl normatywny (styl norm, przepisów prawnych);
" styl administracyjno-urzędowy (styl zarządzeń i obwieszczeń władz);
" styl publicystyczno-polityczny (styl gazet i czasopism);
" styl propagandowy (styl przemówień, odezw).
" styl indywidualny  charakterystyczny dla danego autora, zawiera oprócz wyra-
zów powszechnie stosowanych zwroty występujące jedynie lub bardzo często w
pracach danego autora; podobne jest w jego dziełach stosowanie znaków inter-
punkcyjnych, układu tekstu, słownictwo, obrazowanie.
Własności gramatyczno-logiczne stylu:
63
O stylach za: Adam T. Troskolański, O twórczości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978,
strona 297 i następne.
52
" poprawność  zgodność wysłowienia z zasadami gramatyki, a szczególności
składni; należy unikać powtarzania w jednym zdaniu tych samych wyrazów;
" czystość  czerpanie wyrazów i zwrotów z ogólnego skarbca językowego, przyję-
tego w literaturze narodowej w danym okresie dziejowym, czyli z zasobu współ-
czesnej polszczyzny kulturalnej;
" trafność  wypowiadanie tego i tylko tego co mówiący lub piszący zamierzał wy-
powiedzieć; nie należy mieszać wyrazów o podobnym brzmieniu;
" dosadność  umożliwia szybkie utrafienie w sedno rzeczy, dzięki stosowaniu
zwrotów mowy ludowej lub języka zawodowego;
" jasność  proste, przejrzyste zdania, nie dające powodu do dwuznacznego zrozu-
mienia ich treści; można bez trudu uchwycić myśl i zamiar piszącego;
" zwięzłość  używanie tylko takiej liczby wyrazów, która jest potrzebna do wyra-
żenia myśli w sposób zrozumiały; jej przeciwieństwem jest rozwlekłość stylu
(długie zdania, zbędne wyrazy, tautologie);
" prostota  stosowanie do wyrażenia myśli w w słowie i w piśmie jak najprost-
szych wyrazów i zwrotów z ogólnego zasobu językowego.
Własności estetyczne stylu:
" żywość  krótkie następujące po sobie zdania, nasuwające coraz to nowe myśli
i obrazu; stosowana do opisu szybkich zmian, gwałtownych wydarzeń;
" sugestywność  połączenie jasności, żywości i spontaniczności wypowiedzi, jako
dla oddania intensywności opisywanego przeżycia;
" plastyczność  zdolność do wywoływania w naszych wyobrazni wrażeń zmysło-
wych, najczęściej wizualnych; często posługuje się metaforą, porównaniem; jest
przeciwieństwem jest abstrakcyjność stylu (posługiwanie się rzeczownikami ode-
rwanymi i czasownikami określającymi stan lub czynności abstrakcyjne oraz
przymiotnikami nie wywołującymi wrażeń zmysłowych);
" dzwięczność  harmonijny dobór i porządkowanie samogłosek i spółgłosek wy-
stępujących w pobliskich wyrazach, tak by wybrzmiewanie wyrazów, zwrotów
i zdań wywoływało zamierzony przez autora lub wykładowcę cel.
Tekst pracy naukowej powinien cechować się poprawnością językową, to jest powi-
nien być pozbawiony błędów ortograficznych, fleksyjnych, składniowych. Pozostawienie
błędów językowych w tekście pracy naukowej możne czasem spowodować niezrozumienie
53
treści przez czytelnika; może także wzbudzić negatywne reakcje u czytelników,
a w szczególności  u recenzentów.
To co może być cenione w innych formach pracy twórczej  literaturze pięknej czy pu-
blicystyce  to jest duży zasób słów, częste posługiwanie się synonimami, porównaniami, nie
jest z kolei cenione w pracach naukowych. Tu liczy się przede wszystkim precyzja w wyraża-
niu myśli i wierność terminologii.
Styl pisarstwa naukowego64 ma służyć łatwemu przyswojeniu sobie treści tekstu na-
ukowego. Cechuje się zdaniami względnie krótkimi i o prostej składni, stosowaniem konkret-
nych przykładów na poparcie abstrakcyjnych twierdzeń, objaśnianiem nowych wyrażeń.
Autor w pracy naukowej powinien unikać wypowiedzi osobistych i emocjonalnych; sta-
rać się przedstawiać treści w sposób bezosobowy. Wyjątkiem jest przedstawianie twierdzeń
i poglądów innych autorów, zajmowanie wobec tych twierdzeń stanowiska krytycznego. Sto-
suje się wtedy zwroty takie jak  na pewno ,  bez wątpienia ,  zapewne ,  prawdopodobnie ,
 być może ,  przypuszczalnie ,  wolno wątpić czy  jest to dość wątpliwe 65. W tym wy-
padku chodzi o to, by wyrażenia i zwroty stylistyczne wyrażające subiektywne stanowisko
autora pracy były jak najlepiej przystosowane do stanu obiektywnego uzasadnienia twierdzeń.
Nie powinno się także używać pierwszej osoby liczby pojedynczej do opisu podejmo-
wanych przez siebie czynności badawczych, ale zastąpić je zwrotem  autor wykonał&  ,
stwarzającym przynajmniej pozór stylu rzeczowego. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • osy.pev.pl