, Ĺťarnowski J. Polska niepodległa 1918 1939 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

że w kwestiach tych decydować będzie biurokracja, bez potrzeby współdziałania
parlamentu, reprezentującego opinię publiczną. Konstytucja wprowadziła
wreszcie, w wykonaniu prerogatyw prezydenta, nową formę odpowiedzialności
rządu  polityczną przed prezydentem. \Mógł on mianowicie odwołać gabinet,
niezależnie od stanowiska izb. Inaczej niż w konstytucji marcowej została
również uregulowana odpowiedzialność parlamentarna rządu.. Gdy sejm
wypowiedział się za wnioskiem, a prezydent w ciągu trzech dni nie odwołał
rządu bądz ministra, którego ustąpienia zażądano, ani też nie rozwiązał izb,
wniosek wędrował do senatu. Jeżeli senat na najbliższym posiedzeniu wypo-
wiedział się za wnioskiem, prezydent odwoływał rząd bądz rozwiązywał izby.' W
ten sposób od jego decyzji ostatecznie zależało czy zdymisjonuje rząd, któremu
obie izby uchwaliły wtum nieufności czy też rozwiąże izby i zarządzi nowe
wybory.
Rozdział dotyczący sejmu tym różnił się od innych rozdziałów konstytucji, że
zredagowano go tak, by w miarę możności wyczerpująco ograniczyć uprawnienia
izby. Znalazło to swoje wyrazne odbicie już w artykule określającym
kompetencje izby. Oto one: funkcje ustawodawcze, kontrola nad działalnością
rządu, ustalenie budżetu i nakładanie ciężarów na obywateli. Kontrola nad
działalnością rządu została sprowadzona do następujących praw izby:
żądania ustąpienia rządu lub ministra, pociągnięcie ich, wespół z senatem, do
odpowiedzialności konstytucyjnej, składania interpelacji, zatwierdzanie
corocznie rachunków państwowych i udzielanie rządowi absolutorium, wreszcie
udział w wykonywaniu kontroli nad długami państwa. Wyrazne ograniczenie
uprawnień izby, a zarazem demonstracyjne podkreślenie zerwania z systemem
demokracji parlamentarnej przynosiło stwierdzenie, iż funkcje "rządzenia
Państwem
nie należą do Sejmu".
'Kolejne dwa artykuły dotyczyły zasad wyborczych. Zachowano wybory powszechne,
tajne, równe i bezpośrednie, ale już nie proporcjonalne. Kadencja obu izb
trwała pięć lat. Czynne prawo wyborcze do sejmu przysługiwało od 24 lat,
bierne od 30; Oznaczało
to znaczne ograniczenie, w stosunku do stanu dotychczasowego, zasady
powszechności głosowania.
( Nastąpiło skrócenie do czterech miesięcy sesji zwyczajnej sejmu. Dalsze
skrócenie następowało w wypadku wcześniejszego uchwalenia budżetu.^ Kolejnymi
postanowieniami ograniczającymi dotychczasowe uprawnienia izby były:
uzależnienie zwołania sesji nadzwyczajnej od wniosku co najmniej połowy
ustawowej liczby posłów, dotychczas wystarczał wniosek 1/3; jednocześnie
prezydent zwoływał sesję nadzwyczajną w pózniejszym niż dotąd terminie  w
ciągu miesiąca od otrzymania wniosku w tej sprawie.
Szczególnie drastycznemu ograniczeniu uległ immunitet parlamentarny.
Dotychczas obowiązywała zasada, iż osoba posła, z racji sprawowania przez
niego funkcji wybranego przedstawiciela społeczeństwa, korzystać musi ze
specjalnej ochrony, od której istnieją ściśle sprecyzowane wyjątki, teraz
uznano immunitet za instytucję o dość wąsko zakreślonych granicach. Posłowie
"korzystają tylko z takich rękojmi nietykalności, jakich wymaga ich
uczestnictwo w pracach Sejmu". Stąd nawet za wystąpienie w sejmie "sprzeczne z
obowiązkiem wierności wobec Państwa Polskiego albo zawierające znamiona
przestępstwa" poseł mógł być oddany pod sąd Trybunału Stanu i jego orzeczeniem
pozbawiony mandatu. W sprawie tej nie musiała być podjęta uchwała samej izby,
wystarczało żądanie jej marszałka lub ministra sprawiedliwości. Grozba
postawienia przed Trybunałem Stanu została niewątpliwie pomyślana w celu wy-
wierania wpływu na łagodzenie treści wypowiedzi. W podobnym kierunku szły inne
ograniczenia immunitetu, a także postanowienia dotyczące tzw. incompatibilitas
 zajęć i czynności nie dających się pogodzić ze sprawowaniem mandatu, pod
grozbą jego utraty.
Krótki rozdział dotyczący senatu kodyfikował jego nowe uprawnienia: udziału,
choć bez prawa początkowania, w uchwalaniu wniosku o votum nieufności dla
rządu czy ministra, uchylania zarządzeń wprowadzających stan wyjątkowy^ Senat
składać się miał z senatorów powołanych w '/., w trybie prerogatyw przez
prezydenta Rzeczypospolitej, w 2/^ wybieranych. Przepisy regulujące immunitet
i kwestię incompatibilitas senatorów były analogiczne jak posłów.
Postanowienia dotyczące ustawodawstwa znalazły się w odrębnym rozdziale [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • osy.pev.pl