,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
7) Przekonanie adwersarza, że argumentacja, której używamy, jest w istocie jego argumentacjÄ…. Wydaje siÄ™, że Å‚atwiej jest zgodzić siÄ™ i zaakceptować argumentacjÄ™, którÄ… w toku dyskusji uznaÅ‚o siÄ™ za wÅ‚asnÄ…. 8) Estetyka wypowiedzi. Gdy przekonuje w sposób nieestetyczny, mówi niechlujnie, brzydkim stylem, ubogim jÄ™zykiem, chociażby mówiÅ‚ sÅ‚usznie, jego argumenty mogÄ… mieć mniejszÄ… siÅ‚Ä™ przekonywania. I odwrotnie gÅ‚adko wypowiadane banaÅ‚y, niesÅ‚uszne i nieprawdziwe wnioski bywajÄ… akceptowane ze wzglÄ™du na piÄ™knÄ… formÄ™. Również wyglÄ…d zewnÄ™trzny, rzecz na pozór daleka od argumentacji, z tego punktu widzenia może mieć pewien wpÅ‚yw na wagÄ™ przytaczanych argumentów. Rodzaje argumentacji stosowane podczas dyskusji powinny być dobrane do tematu, zamierzonego celu i samego rozmówcy. IstniejÄ… przy tym dwa zasadnicze rodzaje argumentacji: 1) Argumenty emocjonalne polegajÄ… na odwoÅ‚aniu siÄ™ do uczuć sÅ‚uchaczy. CzÄ™sto sÄ… skuteczniejsze niż odwoÅ‚ywanie siÄ™ do rozumu. W czasie stosowania tego typu argumentacji staramy siÄ™ życzliwie nastroić sÅ‚uchaczy do tematu, a zrazić ich do przeciwnika, bÄ…dz wywoÅ‚ujemy stosowne do treÅ›ci wzruszenie, na przykÅ‚ad litość czy oburzenie. Argumenty emocjonalne oddziaÅ‚ywajÄ… na uczucia sÅ‚uchacza, sÄ… subiektywne, ich treÅ›ciÄ… sÄ… wewnÄ™trzne przekonania i odczucia mówcy, który nakÅ‚ania sÅ‚uchacza poprzez wzbudzenie w nim różnych emocji, jak wzruszenie, współczucie, podziw, ale i wstyd, strach, niepewność, poczucie winy, dumÄ™ i zazdrość. 2) Argumenty racjonalne przekonujÄ… w sposób rzeczowy i obiektywny, kiedy sÄ… poparte znanymi faktami (aktualnymi bÄ…dz historycznymi), odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do nauki, kultury, przyjÄ™tych norm moralnych i wartoÅ›ci, uznanych autorytetów, zawierajÄ… nazwiska, daty, nazwy, cytaty, dane liczbowe. Dobrym sposobem argumentowania jest przytaczanie zarówno argumentów racjonalnych, jak i emocjonalnych. 4.8.2. Pytania sprawdzajÄ…ce OdpowiadajÄ…c na pytania, sprawdzisz, czy jesteÅ› przygotowany do wykonania ćwiczeÅ„. 1. Jak zdefiniujesz pojÄ™cie dyskusja? 2. Z jakich podstawowych etapów skÅ‚ada siÄ™ każda dyskusja? 3. Jakie zasady obowiÄ…zujÄ… podczas prowadzenia dyskusji? 4. Czym charakteryzuje siÄ™ konstruktywna dyskusja? 5. Jak rozumiesz pojecie argumentacji? 6. Jakie znasz rodzaje argumentacji? 7. Jak scharakteryzujesz argumenty emocjonalne i racjonalne? Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 36 4.8.3. wiczenia wiczenie 1 Przygotuj scenariusz dyskusji na temat sytuacji w polskiej sÅ‚użbie zdrowia. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie, powinieneÅ›: 1) przeczytać materiaÅ‚ nauczania z poradnika i literatury, 2) wyszukać w Internecie informacji na temat zasad przeprowadzania dyskusji, 3) wyszukać informacji na temat rodzajów argumentów, 4) sformuÅ‚ować odpowiednie argumenty rzeczowe i merytoryczne, 5) przygotować odpowiedniÄ… inscenizacjÄ™, 6) przedstawić wyniki pracy na forum grupy. Wyposażenie stanowiska pracy: - poradnik dla ucznia, literatura, - komputer z przyÅ‚Ä…czem do Internetu, - materiaÅ‚y piÅ›miennicze, - arkusze papieru, - rekwizyty (telefon, notatnik), - kolorowe kartki formatu A4. wiczenie 2 Przygotuj scenkÄ™ przedstawiajÄ…cÄ… rozmowÄ™ na temat zmian organizacji pracy w funkcjonowaniu przychodni, apteki lub wybranego gabinetu (np. stomatologicznego, dietetycznego, higienistki). W scenariuszu rozmowy uwzglÄ™dnij argumenty uzasadniajÄ…ce korzyÅ›ci z proponowanych zmian i zaproponuj konstruktywne rozwiÄ…zanie. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie, powinieneÅ›: 1) przeczytać materiaÅ‚ nauczania z poradnika i literatury, 2) wyszukać w Internecie i literaturze zasad prowadzenia dyskusji, 3) zaproponuj przykÅ‚adowe rozwiÄ…zania problemu, 4) opracuj argumenty uzasadniajÄ…ce proponowane rozwiÄ…zania, 5) przygotować odpowiedniÄ… inscenizacjÄ™ z zastosowaniem technik komunikacji werbalnej i niewerbalnej, 6) przedstawić wyniki pracy na forum grupy. Wyposażenie stanowiska pracy: - poradnik dla ucznia, literatura, - komputer z przyÅ‚Ä…czem do Internetu, - materiaÅ‚y piÅ›miennicze, - arkusze papieru A1, - kolorowe kartki formatu A4. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 37 4.8.4. Sprawdzian postÄ™pów Czy potrafisz: Tak Nie 1) zdefiniować pojÄ™cie dyskusji? ðð ðð 2) omówić etapy prowadzenia dyskusji? ðð ðð 3) okreÅ›lić istotÄ™ dyskusji konstruktywnej? ðð ðð 4) rozróżnić argumenty rzeczowe i emocjonalne? ðð ðð 5) sformuÅ‚ować argumenty rzeczowe? ðð ðð 6) sformuÅ‚ować argumenty emocjonalne? ðð ðð 7) zabrać gÅ‚os w dyskusji? ðð ðð 8) znalezć konstruktywne rozwiÄ…zanie? ðð ðð Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 38 4.9. Bariery komunikacyjne oraz sytuacje trudne 4.9.1. MateriaÅ‚ nauczania Bariera komunikacyjna to przeszkoda, która utrudnia proces komunikacji. Może mieć ona charakter: - zewnÄ™trzny, czyli spowodowana jest czynnikami pÅ‚ynÄ…cymi z zewnÄ…trz otoczenia i utrudniajÄ…cymi rozmowÄ™ np. haÅ‚as, gÅ‚oÅ›na muzyka, rozmowy osób siedzÄ…cych obok; bariery te Å‚atwo zauważyć, czÄ™sto można je usunąć, - wewnÄ™trzny, czyli wynikajÄ…cy z różnicy poglÄ…dów, stanów emocjonalnych, nastroju, zÅ‚ej interpretacji wysyÅ‚anych komunikatów, barku zaufania, gniewu itp.; bariery te mogÄ… wystÄ™pować zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy i dla prawidÅ‚owego procesu komunikowania niezbÄ™dne jest ich rozpoznanie i przezwyciężenie. Bariery wewnÄ™trzne można ująć w cztery nastÄ™pujÄ…ce grupy: [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Odnośniki
|