, Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktĂłw społecznych 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

7) Przekonanie adwersarza, że argumentacja, której używamy, jest w istocie jego
argumentacją. Wydaje się, że łatwiej jest zgodzić się i zaakceptować argumentację, którą
w toku dyskusji uznało się za własną.
8) Estetyka wypowiedzi. Gdy przekonuje w sposób nieestetyczny, mówi niechlujnie,
brzydkim stylem, ubogim językiem, chociażby mówił słusznie, jego argumenty mogą
mieć mniejszą siłę przekonywania. I odwrotnie  gładko wypowiadane banały, niesłuszne
i nieprawdziwe wnioski bywają akceptowane ze względu na piękną formę. Również
wygląd zewnętrzny, rzecz na pozór daleka od argumentacji, z tego punktu widzenia może
mieć pewien wpływ na wagę przytaczanych argumentów.
Rodzaje argumentacji stosowane podczas dyskusji powinny być dobrane do tematu,
zamierzonego celu i samego rozmówcy. Istnieją przy tym dwa zasadnicze rodzaje argumentacji:
1) Argumenty emocjonalne  polegają na odwołaniu się do uczuć słuchaczy. Często są
skuteczniejsze niż odwoływanie się do rozumu. W czasie stosowania tego typu
argumentacji staramy się życzliwie nastroić słuchaczy do tematu, a zrazić ich do
przeciwnika, bądz wywołujemy stosowne do treści wzruszenie, na przykład litość czy
oburzenie. Argumenty emocjonalne oddziaływają na uczucia słuchacza, są subiektywne,
ich treścią są wewnętrzne przekonania i odczucia mówcy, który nakłania słuchacza poprzez
wzbudzenie w nim różnych emocji, jak wzruszenie, współczucie, podziw, ale i wstyd,
strach, niepewność, poczucie winy, dumę i zazdrość.
2) Argumenty racjonalne  przekonują w sposób rzeczowy i obiektywny, kiedy są poparte
znanymi faktami (aktualnymi bądz historycznymi), odwołują się do nauki, kultury,
przyjętych norm moralnych i wartości, uznanych autorytetów, zawierają nazwiska, daty,
nazwy, cytaty, dane liczbowe.
Dobrym sposobem argumentowania jest przytaczanie zarówno argumentów
racjonalnych, jak i emocjonalnych.
4.8.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jak zdefiniujesz pojęcie dyskusja?
2. Z jakich podstawowych etapów składa się każda dyskusja?
3. Jakie zasady obowiÄ…zujÄ… podczas prowadzenia dyskusji?
4. Czym charakteryzuje siÄ™ konstruktywna dyskusja?
5. Jak rozumiesz pojecie argumentacji?
6. Jakie znasz rodzaje argumentacji?
7. Jak scharakteryzujesz argumenty emocjonalne i racjonalne?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
4.8.3. wiczenia
wiczenie 1
Przygotuj scenariusz dyskusji na temat sytuacji w polskiej służbie zdrowia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać materiał nauczania z poradnika i literatury,
2) wyszukać w Internecie informacji na temat zasad przeprowadzania dyskusji,
3) wyszukać informacji na temat rodzajów argumentów,
4) sformułować odpowiednie argumenty rzeczowe i merytoryczne,
5) przygotować odpowiednią inscenizację,
6) przedstawić wyniki pracy na forum grupy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia, literatura,
- komputer z przyłączem do Internetu,
- materiały piśmiennicze,
- arkusze papieru,
- rekwizyty (telefon, notatnik),
- kolorowe kartki formatu A4.
wiczenie 2
Przygotuj scenkÄ™ przedstawiajÄ…cÄ… rozmowÄ™ na temat zmian organizacji pracy
w funkcjonowaniu przychodni, apteki lub wybranego gabinetu (np. stomatologicznego,
dietetycznego, higienistki). W scenariuszu rozmowy uwzględnij argumenty uzasadniające
korzyści z proponowanych zmian i zaproponuj konstruktywne rozwiązanie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać materiał nauczania z poradnika i literatury,
2) wyszukać w Internecie i literaturze zasad prowadzenia dyskusji,
3) zaproponuj przykładowe rozwiązania problemu,
4) opracuj argumenty uzasadniajÄ…ce proponowane rozwiÄ…zania,
5) przygotować odpowiednią inscenizację z zastosowaniem technik komunikacji werbalnej
i niewerbalnej,
6) przedstawić wyniki pracy na forum grupy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- poradnik dla ucznia, literatura,
- komputer z przyłączem do Internetu,
- materiały piśmiennicze,
- arkusze papieru A1,
- kolorowe kartki formatu A4.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
4.8.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) zdefiniować pojęcie dyskusji?
ðð ðð
2) omówić etapy prowadzenia dyskusji?
ðð ðð
3) określić istotę dyskusji konstruktywnej?
ðð ðð
4) rozróżnić argumenty rzeczowe i emocjonalne?
ðð ðð
5) sformułować argumenty rzeczowe?
ðð ðð
6) sformułować argumenty emocjonalne?
ðð ðð
7) zabrać głos w dyskusji?
ðð ðð
8) znalezć konstruktywne rozwiązanie?
ðð ðð
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
4.9. Bariery komunikacyjne oraz sytuacje trudne
4.9.1. Materiał nauczania
Bariera komunikacyjna to przeszkoda, która utrudnia proces komunikacji. Może mieć
ona charakter:
- zewnętrzny, czyli spowodowana jest czynnikami płynącymi z zewnątrz otoczenia
i utrudniającymi rozmowę np. hałas, głośna muzyka, rozmowy osób siedzących obok;
bariery te łatwo zauważyć, często można je usunąć,
- wewnętrzny, czyli wynikający z różnicy poglądów, stanów emocjonalnych, nastroju, złej
interpretacji wysyłanych komunikatów, barku zaufania, gniewu itp.; bariery te mogą
występować zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy i dla prawidłowego procesu
komunikowania niezbędne jest ich rozpoznanie i przezwyciężenie.
Bariery wewnętrzne można ująć w cztery następujące grupy: [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • osy.pev.pl