,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
temporalnÄ… akceptacji wobec ce siÄ™ prÄ™dzej czy pózniej inne bodzce, takie jak skoncentrowanÄ… różnych aspektów myÅ›li, fantazje czy emocje. Kiedy tak siÄ™ dzie- na terazniejszoÅ›ci doÅ›wiadczenia je, zachÄ™cane sÄ… do krótkiego odnotowania tego Jedynie bieżący moment Uczucia i myÅ›li nie sÄ… faktu, a nastÄ™pnie delikatnego powrotu do sku- ma znaczenie. grozne. pienia na okreÅ›lonym w danej praktyce obiek- cie. Duża część praktyk wchodzÄ…cych w skÅ‚ad Terazniejszość jest waż- Jest ważne, aby zdawać treningu uważnoÅ›ci wiąże siÄ™ ze skupianiem na niejsza niż przeszÅ‚ość, sobie sprawÄ™ z wÅ‚asnych czy przyszÅ‚ość. myÅ›li i uczuć. pojedynczym wÄ…skim aspekcie doÅ›wiadczenia i danej modalnoÅ›ci zmysÅ‚owej (np. na dozna- niach zmysÅ‚owych w nadbrzuszu zwiÄ…zanych To, co naprawdÄ™ siÄ™ liczy, DoÅ›wiadczenia, które to bycie tu i teraz . obserwujÄ™, nie mogÄ… mi z procesem oddychania). Jednakże głównym ro- wyrzÄ…dzić krzywdy. dzajem medytacji uważnoÅ›ci jest taki jej rodzaj, w którym nie ma okreÅ›lonego punktu skupienia. DziÄ™ki tym pierwszym (ze skupieniem na da- InteresujÄ…ce i nierozstrzygniÄ™te, na obecnym nym obiekcie) rodzajom medytacji dochodzi do poziomie wiedzy pozostaje pytanie, które meta- poprawy skoncentrowanej formy uwagi (Del- przekonania i w jakim nasileniu sÄ… warunkiem monte, 1987; Semple 1999), czyli wzmocnienia wstÄ™pnym wystÄ…pienia stanu uważnoÅ›ci, a które zdolnoÅ›ci do przedÅ‚użonej koncentracji. wicze- sÄ… raczej konsekwencjÄ… praktykowania medyta- nia uważnoÅ›ci, w których instrukcja zachÄ™ca do cji uważnoÅ›ci i kultywowania tego stanu. kultywowania uwagi bezprzedmiotowej (ob- Niektórzy z autorów (np. Brown i Ryan, jectless lub bare attention, Kabat-Zinn, 1982), 2003) rozpatrujÄ… uważność w kategoriach róż- czyli nieoceniajÄ…cej i otwartej koncentracji na nic indywidualnych, zgodnie z czym wiÄ™kszość jakimkolwiek pojawiajÄ…cym siÄ™ w bieżącym ludzi można umieÅ›cić na kontinuum uważni momencie doÅ›wiadczeniu (niezależnie od jego nieuważni bez wzglÄ™du na ich stopieÅ„ zaanga- charakteru, wÅ‚asnoÅ›ci i modalnoÅ›ci), rozwijajÄ… żowania w praktykÄ™ medytacji (co oznacza, że uwagÄ™ receptywnÄ… . Jest to druga i niezależna wysokiemu poziomowi uważnoÅ›ci w życiu co- od skoncentrowanej forma uwagi, wyróżniona dziennym niekoniecznie musi towarzyszyć for- przez badaczy, ulegajÄ…ca poprawie na skutek malna praktyka). Wydaje siÄ™ jednak, że głównym treningu uważnoÅ›ci (Dunn, Hartigan i Mikulas, zródÅ‚em przekonaÅ„ wchodzÄ…cych w skÅ‚ad SMPU 1999; Delmonte, 1987; Semple, 1999). Gene- jest trening uważnoÅ›ci wzorowany na trady- ralnie przyjmuje siÄ™ za tradycjÄ… buddyjskÄ…, że cyjnej medytacji buddyjskiej program ćwiczeÅ„, zanim przejdzie siÄ™ do ksztaÅ‚towana uwagi re- którego celem jest przekazanie okreÅ›lonych tre- ceptywnej, powinna zostać dobrze opanowana Å›ci poznawczych, jak również umiejÄ™tnoÅ›ci nie- zdolność do utrzymywania uwagi ciÄ…gÅ‚ej (Ka- zbÄ™dnych do Å›wiadomego indukowania stanu pleau, 1965). uważnoÅ›ci. Studia Psychologiczne, t. 47 (2008), z. 4, s. 57 77 68 Tomasz Jankowski, PaweÅ‚ Holas Chociaż inspiracjÄ… do stworzenia treningu Krótko mówiÄ…c, czÄ™stość i jakość wzbudzanych uważnoÅ›ci byÅ‚y wschodnie praktyki medytacyj- u danej osoby stanów uważnoÅ›ci zależeć bÄ™dzie ne, psychologowie zachodni nie byli zaintere- od dyspozycyjnej sprawnoÅ›ci centralnego syste- sowani inkorporowaniem buddyjskiej filozofii mu wykonawczego. Brakuje jednakże na razie i terminologii. W zwiÄ…zku z tym tradycyjna bud- danych potwierdzajÄ…cych tÄ™, bÄ…dz, co bÄ…dz, dość dyjska medytacja uważnoÅ›ci zostaÅ‚a skonceptu- oczywistÄ… hipotezÄ™. alizowana jako zestaw praktyk i umiejÄ™tnoÅ›ci, które mogÄ… być uczone i praktykowane nieza- OSOBOWOZCIOWE ORAZ SYTUACYJNE leżnie od jakiegokolwiek systemu religijnego CZYNNIKI WARUNKUJCE STAN i metafizycznego. Najbardziej reprezentatywnym UWA%7Å‚NOZCI przykÅ‚adem interwencji medycznej opartej na tak rozumianym treningu uważnoÅ›ci jest metoda re- Zawartość SMPU oraz dostÄ™pność elemen- dukcji stresu (MBSR), którÄ… zastosowano po raz tów w nim zawartych, podobnie jak ogólna pierwszy pod koniec lat siedemdziesiÄ…tych XX sprawność centralnego systemu wykonawczego, wieku (Kabat-Zinn,1982). zależy od szerszego kontekstu, jakim sÄ… czynniki osobowoÅ›ciowe, sytuacyjne oraz interakcja po- RÓ%7Å‚NICE INDYWIDUALNE miÄ™dzy nimi. W SPRAWNOZCI I EFEKTYWNOZCI Istnieje kilka teorii psychologicznych, CENTRALNEGO SYSTEMU w kontekÅ›cie których można rozpatrywać spo- WYKONAWCZEGO sób, w jaki osobowość wiąże siÄ™ z dyspozycjÄ… do bycia uważnym. WÅ›ród nich można wymienić: Skuteczność i efektywność wzbudzania stanu teoriÄ™ cech, a zwÅ‚aszcza wielkiej piÄ…tki (Mc- uważnoÅ›ci zależy nie tylko od dostÄ™pnoÅ›ci pro- Crae, Costa, 2005), teoriÄ™ przywiÄ…zania (Bowl- mujÄ…cych uważność elementów systemu meta- by, 2007) oraz koncepcje orientacji temporal- poznawczego, ale również od ogólnej sprawno- nych (Nosal, 2000; Sobol-KwapiÅ„ska, 2007). Å›ci centralnego systemu wykonawczego. Bada- Otwartość na doÅ›wiadczenie jedna z cech cze zajmujÄ…cy siÄ™ procesami zarzÄ…dczymi pod- w piÄ™cioczynnikowym modelu osobowoÅ›ci Co- kreÅ›lajÄ… różnice indywidualne w tym zakresie, sty i McCrae wiąże siÄ™ z zainteresowaniem które można odnosić zarówno do populacji osób nowymi doÅ›wiadczeniami w ich różnych aspek- zdrowych, jak i różnych grup klinicznych (zob. tach: emocjonalnym (uczucia), poznawczym Baddeley, 2003; Derryberry, Reed, 2002; Jodzio, (idee) oraz behawioralnym (dziaÅ‚ania). Powinna 2008). Innymi sÅ‚owy, ludzie wykazujÄ… zróżnico- zatem w szczególny sposób uÅ‚atwiać formowa- wanÄ… zdolność do kontroli uwagowej (rozumianÄ… nie SMPU. Dane z badaÅ„ Browna i Ryana (2003) jako wzglÄ™dnie staÅ‚a dyspozycja), która w okre- potwierdzajÄ… tÄ™ hipotezÄ™: dyspozycja do bycia Å›lonej sytuacji może wyznaczać zakres zmian uważnym w życiu codziennym pozytywnie ko- w poziomie sprawnoÅ›ci procesów zarzÄ…dczych. reluje z otwartoÅ›ciÄ… na doÅ›wiadczenie mierzonÄ… Ogólna sprawność centralnego systemu za- przy użyciu różnych metod (NEO-PI-R i NEO- rzÄ…dczego jest zwiÄ…zana prawdopodobnie ze sto- FFI) i w różnych populacjach. sunkowo trwaÅ‚ymi różnicami w budowie i funk- Neurotyczność kolejna cecha wielkiej piÄ…t- cjonowaniu obszarów kory przedczoÅ‚owej (Miy- ki może obniżać poziom uważnoÅ›ci w życiu ake i inni, 2000). Poza czynnikami genetycznymi codziennym zarówno poprzez sprzyjanie tenden- wpÅ‚ywajÄ…cymi na rozwój oraz funkcjonowanie cjom unikowym, jak również przez negatywny tych obszarów mózgu, na ogólnÄ… sprawność cen- wpÅ‚yw na sprawność funkcji wykonawczych. tralnego systemu wykonawczego wpÅ‚ywa sta- SkÅ‚onność do przeżywania negatywnych emocji, rzenie siÄ™ oraz caÅ‚y szereg procesów patologicz- takich jak lÄ™k czy smutek, wiąże siÄ™ z obniżeniem nych (Engle, SÄ™dek, Hecker i McIntosh, 2006). efektywnoÅ›ci oraz w niektórych sytuacjach [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Odnośniki
|