,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
autorytetem wÅ›ród Brytyjczyków. Znane jest z tego okresu wydarzenie, gdy angielski dowódca bazy w Lasham, zaniepokojony liczbÄ… niebojowych strat w stacjonujÄ…cym tam wówczas 138 skrzydle, zwróciÅ‚ siÄ™ do polskiego asa o przeprowadzenie lotów pokazowych, a przede wszystkim o zademonstrowanie poprawnych, przykÅ‚adowych lÄ…dowaÅ„. Ta bowiem faza lotu byÅ‚a najsÅ‚abiej opanowana przez mÅ‚odych lotników różnych narodowoÅ›ci. OrliÅ„ski nie tylko pokazaÅ‚ im, jak należy prawidÅ‚owo lÄ…dować na Mosquito, ale także kolejno zabieraÅ‚ ze sobÄ… w powietrze chÄ™tnych. W ciÄ…gu kilku tygodni po tej lekcji liczba wypadków w 138 skrzydle spadÅ‚a do poÅ‚owy! WÅ›ród nawigatorów najbardziej barwnÄ… postaciÄ… byÅ‚ kapitan Julian Aagowski. Przed wojnÄ… byÅ‚ on wykÅ‚adowcÄ… taktyki w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa. Gdy we wrzeÅ›niu 1939 roku w dÄ™bliÅ„skiej szkole-orlÄ…t zaimprowizowano pluton rozpoznawczy dla Warszawskiej Brygady Pancerno-Motórowej, kapitan Aagowski 40 %7Å‚ÓATY TYGRYS 1978/15 R. SZUBACSKI objÄ…Å‚ jego dowództwo. WyróżniÅ‚ siÄ™ pod koniec kampanii przeprowadzajÄ…c nad opanowanym już przez Niemców terenem ryzykowne loty Å‚Ä…cznikowe, poczÄ…tkowo na Karasiu, potem na nie uzbrojonym RWD-8, w celu zorganizowania dostaw paliwa ze Lwowa dla odciÄ™tych jednostek armii Lublin . Barwne przeżycia miaÅ‚ i na Zachodzie. W lipcu 1944 roku uratowaÅ‚ siÄ™ ze spadochronem z uszkodzonej maszyny, uniknÄ…Å‚ wziÄ™cia do niewoli, przez parÄ™ tygodni ukrywaÅ‚ siÄ™ u francuskich chÅ‚opów, a po nadejÅ›ciu wojsk alianckich zameldowaÅ‚ siÄ™ ponownie w dywizjonie, peÅ‚niÄ…c pod koniec funkcjÄ™ dowódcy eskadry. Tacy to ludzie ksztaÅ‚towali ducha i oblicze 305 dywizjonu, który niejednokrotnie braÅ‚ udziaÅ‚ w Å›miaÅ‚ych i skutecznych atakach przeprowadzanych z najniższego puÅ‚apu. Rankiem 2 sierpnia 1944 roku 305 dywizjon otrzymaÅ‚ polecenie przygotowania jednej eskadry do dÅ‚uższego lotu poÅ‚Ä…czonego z bombardowaniem z lotu niskiego , który miaÅ‚ być wykonany w godzinach wieczornych. Major OrliÅ„ski, wciąż zaabsorbowany formalnoÅ›ciami zwiÄ…zanymi z przejÄ™ciem poprzedniego dnia dowództwa dywizjonu, wyznaczyÅ‚ na tÄ™ akcjÄ™ eskadrÄ™ B kapitana MieczysÅ‚awa KaÅ‚uży. Jej sześć załóg już na dÅ‚ugo przed 10.00 stawiÅ‚o siÄ™ w przestronnej sali odpraw w Lasham. Obok Polaków zajÄ™li miejsca lotnicy z angielskiego 107 dywizjonu. OsiemnaÅ›cie załóg. W oczekiwaniu na rozpoczÄ™cie odprawy jedni prowadzili przyciszonym gÅ‚osem rozmowy, inni rozglÄ…dali siÄ™ po wnÄ™trzu obwieszonym tablicami poglÄ…dowymi, na których widać byÅ‚o sylwetki niemieckich samolotów. Ich modele wisiaÅ‚y również pod sufitem, koÅ‚yszÄ…c siÄ™ w gÄ™stniejÄ…cym od dymu papierosowego powietrzu. Z każdego miejsca rzucaÅ‚y siÄ™ w oczy hasÅ‚a: Wypatruj szkopa od strony sÅ‚oÅ„ca , ZrÄ…bie ciÄ™ wÅ‚aÅ›nie ten, którego nie dostrzeżesz i powszechne wówczas w caÅ‚ej Wielkiej Brytanii Nieopatrzne gadanie może kosztować ludzkie życie . Punktualnie o 10.00 do stoÅ‚u na podium podszedÅ‚ dowódca 138 skrzydÅ‚a i dowódcy dywizjonów, które miaÅ‚y wziąć udziaÅ‚ w akcji. Miejsca przy stole zajÄ™li również oficerowie ze sztabu skrzydÅ‚a. OdprawÄ™ zagaiÅ‚ w typowy dla niego, niedbaÅ‚y sposób group captain Leshe Bowes: Na dziÅ› wieczór przygotowaliÅ›my dla was smakowity kÄ…sek. To taki bardziej delikatesowy cel. Dwa zamki we Francji. W jednym kwateruje jednostka SS, zajmÄ… siÄ™ niÄ… dwie eskadry sto siódmego dywizjonu, podczas gdy trzecia prze- trzepie pobliski las, gdzie też biwakujÄ… esesmani. W drugim zamku znajduje siÄ™ szkoÅ‚a sabotażystów. Jej zlikwidowanie przypadnie eskadrze z trzysta piÄ…tego. GÅ‚os zabraÅ‚ z kolei nawigator skrzydÅ‚a: Start nastÄ…pi o godzinie osiemnastej trzydzieÅ›ci. OdlegÅ‚ość od celu w linii prostej wynosi, okoÅ‚o trzystu mil, a po wytypowanej przez nas trasie trzysta dwadzieÅ›cia mil dla sto siódmego dywizjonu, a trzysta czterdzieÅ›ci dla trzysta piÄ…tego. Teraz proszÄ™ notować. Po starcie wezmiecie kurs sto siedemdziesiÄ…t osiem 41 %7Å‚ÓATY TYGRYS 1978/15 EGZEKUCJI NIE BDZIE i po trzydziestu -milach osiÄ…gniÄ™cie wybrzeże nad Selsey Hill, na wschód od wyspy Wight. Tam zmienicie kurs na sto sześćdziesiÄ…t, którym przelecicie dziewięćdziesiÄ…t pięć mil, tym razem na wysokoÅ›ci czterech tysiÄ™cy stóp. Trzymajcie siÄ™ z daleka od wszystkich napotkanych nad morzem okrÄ™tów. Zarówno niemieckie, jak i nasze bÄ™dÄ… do was grzać bez uprzedzenia! Nad [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Odnośniki
|