,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
30 Kościót katolicki a masoneria, Cz. I. Wybór z dokumentów kościelnych, Instytut Dokum- entacyjno-Wydawniczy, Polska Mśl Narodowa, Warszawa 1983, s. 5 - 6. 31 Z. Pawłowicz, Kościół i sekty w Polsce, Gdańsk 1992, s. 209 - 210. W kontekście tiwających między Kościołem a masonerią rozmów należy odczytać kurtuazyjne zachowanie się Watykanu w 1978 r., gdy działająca w Paryżu polska loża "Kopernik" wystosowała depeszę z gratulacjami w związku z wborem kard. K. Wojtyły na Stolicę Piotrową. W odpowiedzi Watykan "gr Lecznie podziękowaA" Por. J. Siewierski, dz. cyt., s. 46; L. Hass, Sztuka królewska, Wprost, nr 7, z dnia 14 II 1993, s. 77; Tenże, Papieskie błogosławieństwo. Po 170 latach wystąpili publicznie w Polsce wolnom Warre, Prawo i Zycie, nr 40, R.1992, s.10 -11. Tekst depeszy i odpowiedt Watykanu, patn.: J. Winezakiewicz, Polska loża "Kopernik" w Paiyżu, Ars Regia, nr 1 (2), R. II:1993, s. 93. możliwa dla katolika równoczesna przynależność do Kościoła katolickiego i 125 masonerii. Swoje stanowisko uzasadniła konkretnyzni argumentami: l. Masoneria uwypukla w swych założeniach światopoglądowych huma- nitarne i etyczne tendeneje. Co do założeń religijnych pozostawia swym członkom deeyzję subiektywną. Takiej postawy nie da się pogodzić z wiarą w objawione prawdy Boże, autentycznie wyjaśnione przez Urząd Nauczycielski Kościoła; 2. Podejście do obiektywnej prawdy sugeruje ze strony masonerii pewien relatywizm, co stanowi przeszkodę dla przyjęcia katolickich prawd dogmaty- cznych; 3. Masoneria przyjmuje możliwość wyznawania każdej religii, stawiając je wszystkie na tym samym poziomie, co potwierdza relatywistyczne stano- wisko wobeć katolic,yzmu; 4. Pojęcie Boga jako "wielkiego Budowniczego wszystkich światów" suge- ruje ujęcie deistyczne; pojęcie Boga u masonów nie jest tym samym zgodne z chrześcijańskim obrazem Boga, który objawił się w Jezusie Chrystusie; 5. Pojęcie toleraneji "wobeć idei" różni się od ujęcia katolickiego; 6. Rytuały masońskie związane z trzema stopniami, mające charakter inicjacji, stanowią jakąś formę konkurencyjną w stosunku do przemiany sakramentalnej ; 7. Etyczne udoskonalenie człowieka realizuje się w masonerii na płaszczyznie czysto naturalnej, podezas dy w chrześcijaństwie dokonuje się ono poprzez łaskę Chrystusa w Duchu Swiętym; 8. Masoneria mieśei w sobie różne kierunki, od ateistycznej loży francu- skiej "Wielki Wschód", poprzez loże kierunku angieslkiego, aż po "chrześei- jańską masonerię". Ta ostatnia jednak bardziej jest wierna w swych poglą- dach masoneru niż chrześcijaństwu. W ocenie masonerii należy uwzględnić te rozmaite kierunki.32 W tym samym czasie prowadzone były rozmowy masonerii z innymi odłama- mi chrześcijaństwa. Kościół ewangelieki w Niemczech rozpoezął rozmowy w 1973 r. W ich wyniku wydał oświadczenie, na mocy którego każdy ewangelik ma według własnego sumienia ocenić możliwość wstąpienia do masonerii. Kościół anglikański po przeprowadzonych ro3mowach zajął w 1987 r. wyraznie negatywne stanowisko wobeć masonerii. Kongregacja Doktryny Wiary zabierała głos na temat masonerii w sposób niezwykle wyważony i ostrożny. Po raz pierwszy po Soborze uczyniła to w dniu 19 VII 1974 r. w liście kard. Franjo Sepera, jej prefekta, do filadelfij- skiego kard. Jana Króla. List ten był jednak "listem zastrzeżonym" i nie stanowił oficjalnego wystąpienia Stolicy Apostolskiej. Mimo to przedostał 32 Pressedienst des Sekretariats der Deutschen Bischofskonferenz, Dokumentation 10/80 vom 12. V.1980; Por. Z. Pawłowicz, dz.cyt., s. 210. 33 Z. Pawłowicz, dz.cyt., s. 211. 126 116 117 się na łamy prasy, która interpretowała go jako zezwolenie na bratan3e się katolików z masonami, choć jego treść wcale do tego nie upoważniała. Następne wystąpienie Kongregacji miało miejsce w niespełna rok po "oświadczeniu" episkopatu niemieckiego. W dniu 17 XII 1981 r. Kongrega- cja wydała "deklarację", w której czytamy: "dotychezasowa praktyka dyscy- plinarn Prawa Kanonicznego nie została w niczym zmodyfikowana i obo- wiązuje w całej pełni".35 Nowy kodeks prawa kanonicznego, który wszedłw życie 27 XI 1983 r., nie zawiera w sobie pełnego tekstu dawnego kanonu 2335. Milezy na temat masonerii, mówiąć jedynie ogólnie o organizacjach wrogich Kościołowi. Kanon 1374 głosi: "Kto zapisuje się do stowarzyszenia działającego w jaki- kolwiek sposób przeciw Kościołowi, powinien być ukarany sprawiedliwą karą; kto zaś popiera tego rodzaju stowarzyszenie lub nim kieruje, powinien być ukarany interdyktem". Niemniej jednak w przeddzień wejścia nowego kodeksu w życie, dnia 26 listopada 1983 r., w Watykanie została ogłoszona deklaraeja Kongregacji Doktryny Wiary, która podtrzymała dotychezasowe stanowisko Kościoła zakazujące przynależności do masonerii pod grozbą utraty prawa do przyjmowania sakramentów świętych oraz zakazująca bisku- pom odmiennego interpretowania tego zakazu na użytek lokalny. Deklara- cja uczy, że pomimo, iż nowy kodeks nie wymienia imiennie masonerii: "negatywna ocena Kościoła o wolnomularskich zrzeszeniach pozostanie więć niezmienna, ponieważ ich zasady były zawsze uważane za nie do pogo- dzenia z nauką Kościoła i dlatego też przystąpienie do nich pozostanie nadal [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Odnośniki
|